Маршрут: Изкачване до Монтепердидо от Пинета по северната стена; Надолу по врата на цилиндъра
Дата: 30-5-10
Участници: Артуро, Тереза, Кармело
Коментари: Пътят до Монте Пердидо е малко труден, но класика, желана от всички планинари. Само за хора с много опит в снега, както и в лед, въжета, белинг и рапел.

Други маршрути

Norte del Perdido е класическа висока планина и е предложение за тези, които искат да започнат зимен алпинизъм с малко трудности. Част от ключовото за извършването на този маршрут е да го хванете в точното време, и това обикновено е към края на май или началото на юни, също в зависимост от всяка година, тъй като ако горният коридор е без сняг, изкачването става доста сложно, тогава може да се наложи да носите някои пукнатини или пирони, за да осигурите изкачването, което вече става катерене, въпреки че ако е с лед, това, което може да е необходимо, са винтове за лед. И ако се хване дори по-късно или когато снегът е оскъден, се отваря зрънце, което трябва да се заобиколи или нещата да станат твърде сложни. Друг проблем с покачването в края на сезона е, че топлината може да доведе до повече откъсвания на сераците.

Има такива, които правят изкачване от Пинета през деня, като са пализун с големи неравности, също така в този случай е удобно да ставате много рано, така че когато стигнете до коридорите, снегът все още е в състояние и не е започнал да омекне, което не само прави изкачването по-трудно, но и по-опасно. Както и да е, по-голямата част от хората го правят, като нощуват в Balcуn de Pineta, или в убежището в Тукароя, или на къмпинг/бивак. Предимството на приюта е очевидно, както за по-добър сън, така и особено за спестяване на тегло върху раниците, но недостатъците му са, от една страна, че е много малък безплатен подслон и че никой не гарантира, че ще има място, както и на друго, че в другия край на Балкан де Пинета по отношение на издигането на Пердидо, на крачка. Решихме да измислим магазини.

Да стигнем до Пинета Тръгваме към Bielsa и точно покрай града и преди тунел сигнал ни изпраща вляво. Пристигайки в дъното на долината, ние прекосихме реката за мост и паркирахме в голямата еспланада, подготвена за нея (геолокация, за да отидем до началната точка); ако следвате пътя, без да пресичате реката, ще стигнете до Парадор.

Хапваме и много спокойно правим раниците. Както обикновено, винаги има проблеми, че целият материал се побира в раницата, която, както и обикновено. в крайна сметка тежи повече от очакваното. Сред материала, освен очевидното, е препоръчително да носите въже, сбруя, бейлер/потомък, две тягови ледни оси, ледени винтове, пукнатини, приятели, каска, каска, каска.

северно

Маршрут на балкона на Пинета

0:00 Тръгнахме в 15:32, следвайки широката улика Кои суми долина отгоре вляво от реката, маркирана като "Balcуn de Pineta 4h, Marborй Lake 4h30m, Cascada del Cinca 1h30m"; Можете също така да следвате пътека вдясно от пистата с надпис "Camino de Marborй", която преминава малко по-директно. С падането на снеговете този сезон има водопади, падащи от всички стени.

0:28 Пристигнахме мост на дерето, което се спуска от Пинета, бидейки смаяно, защото тотално е покрито от огромна лавина. Страшно е да се мисли кога е паднала тази лавина, тъй като обемът на снега, който има, е огромен, като дерето е покрито отгоре. Освен това част от парапетите преди моста са счупени, вероятно поради лавината, която по това време е трябвало да бъде още по-висока.

Мост, покрит от лавина, а вдясно старата пътека за изкачване

След моста (или там, където е трябвало да бъде все още) има пътека, която се изкачва вляво, където този път ще се изкачим нагоре; По-късно, поради различни свлачища, се отвори пътека, която се издига по-високо, за което ние трябва следвайте, продължете още малко улика, докато a постер показва надигнете се наляво към "Balcуn de Pineta, езерото Marborй, убежището Tuca Roya, Faja Tormosa, Cascada del Cinca"; Тук също свършва директната пътека от паркинга с надпис Camino de Marborй. Това изкачване е и начинът за тези, които искат да се приближат, за да видят големия водопад през лятото. Ако вместо да поемете по пътеката, ще следвате пистата, ще отидете до Llanos de La Larri, като имате пътека, която също води към Parador (откъдето можете също да дойдете).

Лавината покрива цялото дере и част от пътеката, така че веднага се качваме на снега, изкачвайки се без определена пътека, макар че се опитваме да отидем от дясната страна, тъй като пътеката обикновено върви там.

1:03 Пътят минава покрай a корито с фонтан.

1:05 Знак ни казва пред "Balcуn de Pineta, Lago de Marborй", оставяйки пътеката на "Cascada del Cinca, Faja Tormosa, Collado de Aсisclo" вляво и отклонението на "Camino de Montaspro" вдясно. Пътят върви нагоре стръмен склон вдясно.

Снегът покрива пътеката на части, което понякога ни подвежда къде да продължим, но идеята е да продължим да се изкачваме стръмно, без да се отклоняваме твърде надясно, където ще открием само вертикални стени.

1:45 Нов знак показва наляво "Balcуn de Pineta", оставяйки малко маркирана пътека вдясно към "Puerto de La Lera, Estaubй"

След a раздел нещо друго стръмен, където пътеката зигзагообразно набира височина, пътеката се насочва решително към нали, за да стигнете до финалното изкачване. Долината Пинета вече е далеч отдолу.

3:18 Последната лопата е като фуния доста стръмно. Въпреки че снегът е добре, за всеки случай да спрем да слагаме крампи, тъй като падането би било доста лошо. През лятото начинът по-горе излиза от перваза към наляво, но сега със сняг се изкачваме право.

3:55 Балкон на Пинета (2,530). Това е голяма еспланада, която образува цирк в подножието с внушителни три хиляди, като най-важният и грандиозен от тях е Монте Пердидо, с ледника, висящ в краката му. Вдясно от нас се откроява гледката към Робисера и гребена на Муния. Жалко е да виждам различни погребални плочи (коментар на мнението), чакайки този гнусен обичай, който осея планините, да изчезне.

Убежището Тукарроя напредва към дъното на цирка, наполовина надясно, затворено в процеп. Ние се насочваме към наляво, за да се доближим малко до основата на Монте Пердидо. Доста е студено, затова искаме да влезем в чувалите си, за които вече поставяме палатката, като се грижим вятърът да не отнеме нищо.

Нощувахме не много добре, със студ заради силния вятър, който се прокрадва навсякъде, освен досадния шум, който издаваше при разклащане на палатката.

Балкон на Пинета - Монте Пердидо

На сутринта се събудихме донякъде песимистично заради времето през нощта, но когато погледнахме навън, бяхме изненадани да видим, че е частично открито, така че след закуска се екипирахме и тръгнахме в 6:30

00:00 Тръгнахме посока към основата на серака на изгубените. Има хора, които са се вдигнали много по-рано и вече са доста надигнати.

Първи коридор и изход към ледника Lost Mote

0:35 (логично времената зависят от това колко далеч сте спали от началото на изкачването) под първия коридор, и под серака, така че не е удобно да се забавлявате и да започнете изкачването бързо. Този коридор е канал от около 45 °, малко тесен, но без големи затруднения, който се издига към наляво. Удобно е да го преодолеете скоро, защото ако не топлината може да доведе до падане на лед от серака; По същата причина по-късният сезон също ще бъде по-горещ и по-опасен. По този повод е много добре, с много сняг може лесно да се изкачи без въжета, въпреки че някои се качват в сглобки, тъй като идват нанизани от балкона на Pineta, може би донякъде преувеличени за настоящите добри условия.

Начало на първия коридор, със серак вдясно.
Коридор, видян отдолу, коридор, видян отгоре.

1:00 Оставихме коридора на ледника, продължавайки нататък нагоре по диагонал вдясно. Времето е изцяло покрито и възникват огнища на бунт, но след обсъждането му и лекото разчистване в небето решихме да продължим.

След преминават под площ от скали стартирахме вертикално изкачване, преминавайки между скалите и друг блок от сераци, които се появяват на снега. Имаме късмет и зрънцето е напълно покрито, така че дори не знаем.

Изкачване от ледника до втория коридор

Когато стигнем до основата на втория коридор, трябва да изчакаме малко повече от 10 ', тъй като тези, които са на опашка, вървят много бавно, те се събират в повече и блокират пътя.

2:18 втори бегач, това също се издига до наляво, Той е много по-къс от първия, но малко по-стръмен, около 50є. Коридорът също е тесен и към края се стеснява и задълбочава още повече, като скалите могат да изплуват, това е най-сложната стъпка и където, ако няма сняг, е удобно да се постави материал и да се обезопаси, със стъпала нагоре до III. Този път е в много добро състояние, със сняг по целия коридор, така че въпреки че не сме отрепки, ние се изкачваме без нужда от въжета, само в стеснението, където има по-малко сняг, ледът доминира и за всеки случай имаме задръжте втория леден брадва, само за малко крачка от малко повече от метър.

Начало на втория коридор

2:32 След коридора ние заставаме в рамо на изгубения където остава само да се изкачим вдясно към върха, до лек хълм. лесно? Това е почти най-трудната част от изкачването, тъй като при достигане на върха има много силна виелица, където на всеки три стъпки трябва да спрем и да приклекнем в очакване на всеки порив на вятъра да премине. Така че това, което трябва да бъде спринтът за победа, става точно обратното, като върви много по-бавно от останалото изкачване. Пристигане на върха.

Изход от втория коридор към рамото на Монте Пердидо

3:00 Монте Пердидо. Изгледи от върха: Cilindro de Marborй (Cilindro през лятото), Aсisclo (Soum de Ramond), Valle de Ordesa. Върхът е покрит и понякога открит, но това, което няма примирие, е на вятъра, така че след кратко спиране започваме спускането.

Слизаме по нормалния път до Collado del Cilindro и оттам маршрута Balcуn de Pineta. Затова слизаме малко към нали (Север), докато гледате цилиндъра, веднага да се обърнете към наляво. След стръмно спускане по фуния стигнахме до известната плювка. The Плюнка Това е районът на Пиренеите с най-фатални инциденти, така че очевидно никога не трябва да губите уважение. Името му вече е достатъчно значимо. Това е стръмен склон както отпред, така и отстрани, като страната е наистина опасна, тъй като завършва на важна пропаст до скална стена, но ако сте се изкачили на Норте дел Пердидо, това няма никакви затруднения (повече информация и снимки на Spittoon)

Наклонът е много стръмен и снегът е твърд, но тъй като е доста неравен, улеснява спускането. Тук вече срещаме много хора, които се изкачват до Монте Пердидо по нормален начин от Гурис. Можете да ги видите да страдат от вятъра, но ние вече им казваме, че това е нищо, че това, което ги очаква на върха, е много по-силно;-)

3:45 Веднъж в замръзнало езеро, В хралупата между Монте Пердидо и Ел Чилиндро правим спирка за ядене и почивка. Направено е най-лошото и сме имали голям късмет с условията в La Norte del Perdido. Докато си почиваме, виждаме как облаците преминават над върха на Монте Пердидо, образувайки гъба, която го покрива и разкрива.

4:11 След почивката започваме марша. Докато тълпата, която се е издигнала от Гуриз, се спуска вляво, ние се насочваме към нали, спира след кратко фланкиране издигам се до хълма

Издигнете се до врата на цилиндъра, като цилиндърът е вляво

4:27 Врат на цилиндъра. The спускане от тук е достатъчно директен, дърпайки малко по-надолу малко вдясно. Слизаме по някои секции, седнали, плъзгайки се като на пързалка, въпреки че снегът е малко мек и ни забавя повече от желаното.

Спускане от Collado del Cilindro, в дъното на Balcуn de Pineta

4:53 Стигаме до вертикален скален участък, за да слезем от ледника. Обикновено тази камина включва монтаж на рапел, но ние отново имаме късмет и има снегоход, който ни позволява да слизаме без въжета. След вертикалния участък все още се докосва нисък още малко, дърпане надясно. И веднъж отдолу, на балкона на Пинета, се насочете към мястото, където бяхме разпънали палатката.

5:22 Палатка. Много е мързеливо да събирате всичко и още повече с перспективата да се наложи да презаредите всички боклуци. Но го правим бързо, поне възможно най-бързо, защото с вятъра не можеше да оставиш нищо свободно без камък върху него, а сгъването на палатката означаваше жонглиране.

5:55 С всичко събрано започнахме спускането оттам, където бяхме изкачили. Спускането е значително улеснено от снега и особено от гигантската лавина, която покрива дерето и достига пистата Пинета, тъй като ни позволява да слизаме директно и много по-лесно.

8:34 Пристигнахме до колата Пинета, доволни както от изкачването, така и от това, че не сме издухани.

Обща перспектива на изкачването до Монте Пердидо от север (вляво)
и слизане от гърлото на цилиндъра (вдясно), гледано от убежището Тукароя

Логично е, че можете също да изкачите Монте Пердидо от Пинета от Куело дел Килиндро, като е по-лесно (не е лесно, но "по-малко трудно"), но Норте дел Пердидо е много апетитна класика.