Същата сутрин решихме да го посветим на поредната полудневна екскурзия, тъй като следобед имах посещение при д-р Лобато, за да видя резултатите от културите. Следователно, при нашето посещение в Сан Кристобал де лас Касас, Еднодневна екскурзия до езерата Монтебело и вместо това избрахме посещение на каньона Сумидеро.

сумидеро

Бела отговаряше за резервацията на екскурзията и в девет сутринта дойдоха да ни вземат, за да ни отведат там. За да стигнете до там, трябва да вземете пътят към Тукстла Гутиерес и докато ван Обиколих извивките, гъста мъгла покри всичко, по такъв начин, че едва ли можехте да видите какво имаме на няколко метра (вероятно слизахме и преминавахме през голям облак). Предния ден, докато се разхождахме Сан Кристобал, Бяхме срещнали англо-индуската жена, която срещнахме в автобуса по пътя за Сан Кристобал и тя ни беше обяснила, че този ден е посетила каньона Сумидеро и е било много горещо, затова тя препоръча да си сложим слънцезащитен крем. Когато стигнахме обаче, беше облачно и дори малко хладно.

Микробусът ни остави при Кей Кауаре, Дадоха ни спасителна жилетка и се качихме на лодката. Екскурзията може да бъде направена самостоятелно. Автобусите тръгват от същия площад като катедралата Сан Кристобал. Недостатъкът на това да ходите сами е, че е необходимо хората, които също отиват без група, да пълнят лодка, тъй като обикновено групите пълнят всичко.

Каньонът Sumidero е невероятна пукнатина в земята, която в някои точки може да достигне 1000 метра височина. През 1981 г. язовир Chicoasén е завършен, което води до нарастване на водите и следователно е възможно да се движи по реката (преди тя е била само планински поток). Пътуването продължи около два часа и водачът посочи въображаеми образувания в камъка и ни показа животинския живот на мястото: чапли, корморани и алигатори ... или крокодили? Е, честно казано не си спомням, това, което си спомням, са шегите, които ръководството ни използваше: „Не си подавайте ръцете или ще сервирате храна“ и такива ... много възбуден.

Това, което не ми хареса, беше мръсотията, която се носеше по цевта. От това, което ни казаха, беше мръсотията, която последните влагове се влачеха и че я почистваха, но останах да се чудя дали винаги е така или само понякога.

Истината е, че екскурзията много си заслужава, защото каньонът е грандиозен, това, което може да не е толкова си струва, е посетете Чиапа дел Корсо, град, в който те отвеждат след посещение на каньона. В Чиапа дел Корсо можете също да наемете лодките, за да отидете до каньона, но ако вече сте посетили каньона, истината е, че той няма какво да ви предложи, поне през двата часа, които ви оставят да посетите града, освен от фонтана Мудехар, главния площад и църквата, или може би Чиапа дел Корцо наистина предлагаше безброй атракции на непознатия, но не успях да ги оценя, защото беше толкова горещо, че забелязах колко обезводнявам. Затова отидохме да се приютим в бар, докато не минат двата часа свободна воля, които бяхме получили.

Когато се върнахме нагоре към Сан Кристобал де лас Касас, през последните дни всичко се нормализира: облачно небе и много приятна температура от около 16 градуса. Отидохме да хапнем в ресторант и докато ядях риба на скара, партньорът ми яде малко тако пиле с чоризо. Е, оставаха само няколко часа, за да се знае резултатът, може би тя нямаше нищо сериозно и на следващия ден можеше да започне да се храни нормално. Но ах, заблуден от мен! Когато отидохме при д-р Лобато, той ми каза:

—Резултатите показват, че имате бактерия и амеба, за да я разрешите, ще ви дам два антибиотика, които трябва да приемате девет дни.
—И каква храна трябва да нося?
—Продължете с диетата, докато антибиотиците изчезнат.

И в този момент осъзнах, че ще трябва да продължа да ям пиле на скара само в деня след като се прибера вкъщи. Исках да плача, но вместо това престорих комична скръб и казах на лекаря:

"Докторе, можете ли да повярвате, че сте в Мексико и че можете да ядете само пиле на скара и варен ориз?" Това трябва да бъде наказано!

Поне сериозният лекар се засмя малко и ми пожела да направим добро пътуване и намали цената на посещението с 50%. Когато си тръгнахме оттам, отидохме в аптеката, за да купим антибиотиците и с учудване видях колко са скъпи. Всяка кутия ми струваше около 40 евро и тъй като трябваше да купя две, там в един момент оставих 80 евро добре, За щастие туристическата застраховка покриваше лекарствата ми и посещението.

На излизане от консултацията излязохме на разходка из Сан Кристобал. Този път отидохме на покрития занаятчийски пазар, който беше като този в Манастирски площад Санто Доминго, макар че, не знам дали на час, беше бездушно. Пред пазара намерихме магазин за шоколад, който продава шоколад и шоколадови бонбони Chiapas. Купихме им чанта и си побъбрихме известно време с чиновника, който беше аржентинец.

Обратно в къщата на Бела спряхме на пазар на занаяти на открито и си купихме сувенири. Най-много се открояват огърлиците, направени със семена, бродираните килими и кожените предмети (о, и малките фигури на сапатистки партизани).

Когато се прибра вкъщи, Таня беше с Джон, нейния баски приятел, който имаше невероятна история. Беше работил с обезкостяване на месо в кланица, докато един ден си тръгна ваканция в Мексико и не се върна в Испания. Той не беше щастлив и направи крачка да промени живота си. Той пътува една година в Мексико, а след това прекара шест месеца в Куба. Когато се върна в Испания, той искаше да преориентира живота си към здравеопазването и някой му каза: «Хей, близо до Барселона има университет, в който всички влизат “и Вик отиде да учи Физиотерапия. В момента той работи в болница във Франция със страхотни условия на труд и прекарва два месеца ваканция в Мексико.

Той е от хората, които осветяват съществуването ви само с беседа. Поканиха ни на вечеря с група приятели, но главата ме болеше много и по това време припаднах, затова си легнах.

Данни от интерес:
Екскурзия до каньона Сумидеро и Чиапа дел Корцо: 225 песо на човек (13,5 евро).
Kakao natura: улица Pedro Moreno, 2 A (до църквата в Сан Франциско).
Повече информация ще намерите в мини пътеводителя за южно Мексико. Не го пропускай!