маршрута

Двадесет и четири часа след пристигането в страната на Бурят, взехме друг влак, за да пътуваме само десет часа до Иркутск, следващата ни спирка. Въпреки че е интересен град, основната ни причина да спрем там беше да се преместим на свой ред към малкия остров Олхон в езерото Байкал, най-големият резерват за сладка вода в света и вероятно едно от най-необикновените места, които сме виждали в живота си. живее.

Този път, както и през останалата част от пътуването, нашите места бяха трети клас. Разликата беше ясна: по-твърди седалки, място отворено за прохода, без гнездо или индивидуална светлина. В замяна нямаше чувство на дискомфорт, тъй като не бяхме заключени с непознати.

Всеки път, когато пътувахме на трета предавка по време на транссибирския маршрут, това ни създаваше усещането, че има по-малко взаимодействие, отколкото на втора предавка. Всеки изглеждаше сам по себе си, без да обръща прекалено много внимание на останалите и любимите занимания бяха четене, правене на кръстословици, излизане с електронно устройство, хранене, сън или просто съзерцаване на пейзажа. Въпреки факта, че Олга ни беше казала, че руснаците са силни и шумни, в третите коли много хора говореха и когато го направиха, едва ли имаше шепот.

Една от многото нощи, които прекарахме във влака, бяхме събудени по различни причини. Първо беше човек, който привлече вниманието на Ро, който спеше на койката над моята. Той й каза нещо на руски и когато не можа да намери отговор, просто си тръгна. Все още се опитваме да разберем какво е искал. От моя страна, около пет сутринта една от жените, работещи в колата, ме събуди, за да ми каже нещо за банята (изведох го, защото „тоалет“ беше единствената дума, която предположих). Не спираше да ме учудва, че само ме извади от сън. Удоволствия от пътуването през държава без разбиране на дума от местния език.

Жп гара Иркутск

Емблемата на Иркутск: сибирски тигър с куница в устата

Връщайки се към езерото Байкал, все пак трябваше да стигнем до там, защото Иркутск е на повече от 200 километра от там и въпреки че на изхода на гарата не липсваха каранчота, предлагащи ни всякакви услуги, ние отказахме, защото управителят на хотел, който имахме на острова, беше обещал да ни запази две места в колектив.

Оказа се, че жената е объркала датите или поне така е казала. Забрави, бах. Както и да е, бяхме заседнали на гарата в Иркутск с желанието сами да намерим начин да стигнем до Олхон. Бързо търсене в интернет в най-близкия бар ни накара да вземем трамвай, за да отидем до автогарата, откъдето се предполага, че автобусите тръгват към острова.

Трамвайът отиваше до спирката и беше подвиг да се изкачим с раниците си. Когато най-накрая Ро успя да заеме свободно място, той се сблъска с руската антипатия. Мъжът, който събра билетите, с много лоши маниери го накара да разбере, че оставя мястото на по-възрастна жена. Което не е лошо, но навсякъде можете да видите млади мъже, много по-склонни да имат този жест. За него беше по-лесно да ръмжи на туриста, да ни кара да се чувстваме сякаш сме някъде, където не принадлежим.

След като слязохме от трамвая и изминахме няколко пресечки до терминала, отново преживяхме клишето „руснаци = враждебност“. Показахме служител на прозореца за билети на името на Олхон на кирилица (руски) и тя поклати глава. Опитахме отново и написахме Khuzhir, главният град на острова, където имахме хотел, и единственият му отговор беше „няма автобус“. Няма индикации, знаци или каквото и да било, което да ни помогне да тръгнем по пътя.

Донякъде притеснени излязохме и започнахме да се разхождаме из града, докато случайно не видяхме туристическия офис. Влязохме с надеждата, че някой ще говори английски и го направи. Приветлива млада жена ни обясни, че няма автобуси до острова, но че можем да отидем в един от тях marshrutka. Затова той я повика за нас и ни взе там.

Когато се качихме, се оказа практически пълен и на малкото празни места имаше багаж от хора, които не бяха много склонни да го преместят, за да можем да седнем. Беше денят на преживяването на третата група хора, за които говорих в предишна статия: онези, които изглежда се дразнят от вашето присъствие. Но за да не бъде несправедливо, трябва да се каже, че е абсолютно малцинство. Параграфите не биха били достатъчни, за да се споменат всички онези, които ни помагаха, отнасяха се добре с нас и споделяха с нас, почти винаги, без да говорят един и същ език. Руснаците имат твърди черти и изглеждат ядосани през цялото време, но когато ги опознаете малко по-добре, те изобщо не са лоши.

Хужир, на брега на езерото Байкал

Може би произходът на антипатията на някои към чужденците идва от факта, че по-голямата част от тези, които посещават Русия, са китайци, с всичките си проблеми да спазват реда, да бъдат мили, да не крещят или да правят грешни неща. Въпреки че е вярно, че те споделят дълга граница, това не ме спря, че имаха толкова много туристи от там.

„Сега сме в нисък сезон - обясни момичето от туризма, - но все още идват туристи, особено китайци“. Почти никой не говори руски, а повечето не говорят и английски.

Сбогувахме се, като му благодарихме отново за помощта и тръгнахме в чатрушка се отправя към Олхон. Четири часа след много тясно пътуване в тази консерва от сардини, която се тресеше навсякъде, стигнахме до брега на огромния Байкал и съзерцавахме един от най-впечатляващите пейзажи, откакто започнахме да пътуваме: най-дълбокото езеро в света (1680 метра) и тази с най-голям обем вода, напълно замразена. И не говорим за тънък слой лед, по който да се извървят няколко стъпала, а за здрав под с дебелина между един и три метра, достатъчно да понесе теглото на почти всякакъв тип превозно средство, за да циркулира над него.

Почти, защото според шофьора, който ни беше докарал леда, не беше достатъчно силен, за да ни прекоси всички по чатрушка, с което трябваше да слезем и да доплатим, за да отидем на острова в някакъв вид затворена гума, която се плъзна по замръзналата повърхност. Фактът, че видяхме много други превозни средства да се пресичат същия ден, ни накара да мислим, че всичко е настроено като работата на спийдъра, но все пак не беше скъпо и беше забавно. Веднъж от другата страна, след час чатрушка пристигнахме в Хужир.

Внимавайте с плъзгачите ...

На следващия ден отидохме на екскурзия по замръзналото езеро с Игер, бурят, който споменах в предишната бележка, и се възхищавахме на чудото на онова огромно тяло със замръзнала вода. Истински сезонен ледник, толкова изненадващ, че ми е много трудно да го опиша справедливо. Неговото съзерцание ни погълна часове и прекарахме дълги периоди от време, взирайки се в безкрайния хоризонт на леда, опитвайки се с всички сили да направим това изображение завинаги запечатано в паметта ни.

Изключително доволни се върнахме в Иркутск, за да прекараме последния си ден в района, опознавайки този важен сибирски град. Както бяхме чели, мястото беше смесица от съветски конструкции (масивните блокови сгради), сибирски (дървени къщи с двускатен покрив и комин) и царски (по-богато украсени стопански постройки, изобилни в куполи и разкошни цветове). Странна комбинация, каквато може да се види само в Русия, истинско отражение на последните 200 години на страната.

Иркутск е дом на други любопитни факти, като например, че главната му улица се нарича Ленин и в един момент тя се пресича с улица "Карл Маркс", където по ирония на съдбата се намират магазини на големи марки като Adidas, Kodak, Prada и Cartier, наред с много други. Също така, близо до реката е красивата православна катедрала Богоявление, която въпреки своята елегантност и показност през съветския период е превърната в ... пекарна! Вярвате или не, докато се разхождахме там усетихме известна миризма на пържена торта.

Статуя в чест на казаците, основатели на Иркутск и известната катедрала/пекарна

Ленин живее в селото под формата на кафене Starbucks