Алпинист от Билбао, който оцеля на открито повече от два дни, загубен на 8000 метра след коронясването на Чо-Ою, разказва за първи път ръката си в смъртта и дълбоката си любов към планината

Агустин Лопес Сид, планинар от квартал Билбао в Деусто, се преражда в Хималаите на 8000 метра. На тази височина той оцеля сам и с това, което беше облечен повече от два дни след коронясването на Чо-Ою (8 201 метра). Тази борба за оцеляване, за която досега никога не бях говорил задълбочено, се случи през май 1999 г. Това е молба за живот и планините в момент, когато трагедиите в K-2 и Алпите се сливат с илюзията за нови върхове, случаят с Одърн Пасабан с Манаслу. Или с „любовта“, която Агус поддържа към върховете, който онзи ден си спомни чудодейната си история с колегите си авантюристи, своите „братя“ Микел Алварес и Раул Фернандес де Ароябе.

8000 метра

Тогава 43-годишният Агустин напусна палатката на лагер III в полунощ, насочвайки се към върха, в компанията на Микел Алварес, Мари Абрего и Шерпа Тарти. Изкачването стана трудно: "Ходиш по инерция, просто искаш да стигнеш там." Микел се оттегли на около 7300 метра височина. „Реших да се върна, като предположих, че съм загубил върха. Чаках в лагер III, но слязох в лагер II да спя ».

Останалите стигнаха до върха Чо-Ою. Беше 8 май и Агустин започна да снима върха. «Бяхме на върха около половин час. Започнахме да слизаме в 15:45. Направих няколко снимки с камерата на Мари (след това загубих моята по пътя надолу). В едната можете да видите ясното небе, но във втората, само след пет минути, можете да видите как облаците достигат до Еверест и Лоце ».

Време беше да сляза. - Шерпите поискаха разрешение за поход сам. И останах с Мари. Слязохме надолу по шапки, аз зад него. И дойде време, когато вместо да тръгна по един път, аз отидох по другия път и се изгубих. Беше тотално гроги. Тялото ви моли да спрете, защото сте много уморени. Свалих раницата си на склона, заковах ледената брадва и сложих бастуна, който носех в другата си ръка. И щом седнах, заспах и паднах по леден коридор, на около 50 метра. Спирах на ръба. От удара крампите ми, очилата ми, висотометърът се свалиха. дори ски маската. На главата му имаше рани и бях шокиран да видя кръвта на леда. Помолих за помощ, но все едно да крещиш в пустиня. Трябваше да направя нещо. Успях да стана и поне проверих, че не съм счупил нищо. Можеше да ходи и да се опитва да се изкачи там, където беше паднал. Ставаше тъмно ".

Микел беше неспокоен в лагера: «Получих съобщения от немска експедиция, разположена на лагер в съседство. „Някой се е загубил, какво се е случило“. Вътре в магазина беше 35 градуса под нулата. Мислех за Агустин ».

На четиридесет под нулата

По-нагоре, на по-малко от километър, той успя да се изкачи по скалата и ледената стена: «Намерих бастуна, раницата и ледената брадва. Издадох необходимите викове и разбрах, че никой няма да се катери там. Те биха си помислили, че той ме е убил. Осъзнах да нощувам на открито. Направих дупка, ако не, шансовете за оцеляване са нулеви. Веднага след като слънцето залезе, температурата спадна. От нула градуса през деня, до четиридесет под нулата. Не можех да заспя от студа. Понякога губеше съзнание от липса на кислород. Треперене! Но той беше убеден, че е излязъл от него. Спомних си маршрута. Помислих си: „Щом настъпи сутринта, мамка му млякото, минавам сто метра снежно поле, спускам го, взимам фиксираните въжета и Микел ще бъде там и ще ме чака“ ».

Много измъчен Микел се опита да приеме фаталността: «Организирах спасяването на Мари Абрего с двама шерпи, но се отказахме от Агус. Това е много трудно. Чувствах се с известна отговорност, но за съжаление не можах да направя нищо друго ».

„Осъмна“, продължава Агус. Имах трудно. Нощта е вечна. Не знаеш дали ще умреш. Цибориумът беше студен. Поне беше ясно. Отидох в другия край на снежното поле, където бях изгубил ума си. Имаше дори въже, дълго 30 метра. И си казах: „това е, спасен“. Започнах да скачам малко, карабинер в ръка, дрън, дрън, дрън. И аз вървях. И изведнъж денят стана ужасен. Покрито и вали лошо. Щеше да е седем сутринта. Не видяхте нищо, само ботушите. Ако се отклоните под ъгъл от пет градуса, вече сте на 500 метра от пътя. Продължавах да вървя, почти сляп. Изтощен, продължих и продължих. И видях чичо ».

Раул Фернандес де Ароябе, колегата на Агустин, авантюрист, обяснява какво е чувството при тези условия: „На височина можете да бъдете безразсъдни. Това е нещо патологично. Между желанието да продължим, хипоксията (дихателна недостатъчност поради кислородна бедност) и смъртта, която заобикаля планината, кара смъртта да се разглежда като спътник на пътуването ».

„Шерпа, облечен изцяло в черно, ми се появи. Той ми направи жест. Нека отиде там. Три пъти ми махна с ръка. Изведнъж се отвори прозорец, времето се изчисти и аз отидох. „Трябва да го хвана - каза ми той. Когато се приближих, бях изненадан, че в снега няма следи. И оставях отпечатък от шампионата, защото току-що беше завалял като ад. Това, което видях, беше огромна капка. Коридор от черна скала и лед и, без да се замисля, тръгнах надолу. Това не е нормалното изкачване. Нормалният начин е да слезете до лагер III и от там, по диагонал, до лагер II. Е, директно стрелях II. Напълно извън утъпкания път. И без да докосвате низ ».

Агустин пожертва пръстите на ръцете си, за да се спаси: «Свалих ръкавиците от полярна лисица с горетекс, защото, ако не, не можех да се държа. Понякога падах на 30 метра надолу и благодарение на снега ударите ми по скалите бяха омекотени. Не ми пукаше. Или слизаше надолу по пролома, или оставаше там. Е, слязох на 800 метра. Много е и по-горе в моите условия. Отне ми цял ден. Малко преди да се стъмни, видях нещо. Какво се случва, че без да носи очила, страда от конски конюнктивит. Очите ми бяха зачервени, сякаш бяха вкарали киселина в мен. Не видях нищо. На полянка видях някои цветове и разбрах, че това са магазините. Подходих с голямо затруднение към полето, продължих. Изкрещях и вече не можех да издържам. Паднах изтощен в снега. Вече не можех да издържам и се изоставих. Не можах да направя и крачка. Паднах по гръб, или направих дупка в снега, или нещо друго. Очаквах още една нощ ».

Отново беше на открито, само на 50 метра от лагера. Дехидратиран. «Какво казват, че когато ви предстои смърт, през главата ви минават образи с парчета от живота ви, изобщо нищо. Видях само сняг, лед. И мислех да ме спася. В пет сутринта, което е време, когато обикновено се събуждам у дома, отворих очи. Въпреки колко лошо беше, видях магазините перфектно. Денят беше ясен, красив. Седнах и извиках за помощ на английски: „Heeelp!“ Чаках известно време и изведнъж се появи сянка. Оттам почти нищо не помня ».

Това беше немският професионален гид Робърт Ралк. Организира спасяването, Агустин беше спуснат на носилка. Беше 55 часа на 8000 метра, без да яде и пие. Той отслабна с 14 килограма. Той дойде в магазина деликатен, рецитирайки номера (тогава беше компютърен програмист).

Медицински грижи

Щастието на Микел не може да се обясни с думи: «Цяла нощ се грижех за него; Той ме помоли за вода, но трябваше да му го дадете с капкомер. Беше много лошо. Подобно на този човек има много малко. Силен, искащ да се възстанови и добър пациент. Той беше прецакан, но ние се побъркахме. Мислехме, че е мъртъв! Хранех го като дете, трябваше да го карате да уринира на всеки половин час, за да види дали ще се възстанови и хидратира. Той щеше да ми каже, „махни камъните от очите ми, Микел“. И аз изсипвах капки върху него ».

Агустин: «На следващия ден говорих с жена си по телефона, за да я успокоя. и не разпозна гласа ми. Бях разбит. Имах голям късмет. Това е голямо чудо. Германците са били много подготвени от медицинска гледна точка, защото са правили проучвания на височина и са били свързани с университета в Лайпциг. Първият ден ръцете изглеждаха добре, но бяха замръзнали. Вторият те почерняха ».

Той е опериран през юни 1999 г. в болницата в Сарагоса, под наблюдението на Кико Ареги, най-големият специалист по замразяване в тази страна. Девет пръста бяха ампутирани от ръцете му. Агустин вярва, че оставащият му палец е да го премести с ледения брадва. Знам, че не съм същият. Това преживяване ви кара да цените живота повече това, което имате. Но планината дърпа. През август се качих на Горбея, с превръзки и всичко ».

Пример за интеграция в живота, Агустин посещава Робърт Ралк в Германия година по-късно и поддържа връзка чрез електронна поща. «Той ми пише, че ми казва„ осемте хиляди “, които е направил. "Аз съм в Kachenjunga, отивам на Broad." През 2002 г. реших да се върна с Раул в Хималаите и да се изкача на G2 Gasherbrum II (8035 метра). Затова се запитах: „Къде е Робърт?“ и влязох във вашия уебсайт. Беше 13 октомври и прочетох, че той е починал два дни по-рано. Това не беше предчувствие, но той ми даде „yuyu“ и аз се обадих на Raúl; жена ми ми каза да не мисля дори да ходя. Ние нарушаваме проблема. Този, който ме беше спасил, умря на Ама Даблан (свещената планина на шерпите). Той беше в експедиция и се скъса въже ».

Години по-късно Агустин придружава Микел Алварес, първият човек от Билбао, изкачил Еверест, до околностите на базовия лагер. Оттам можете да видите Чо-Ою: «Разбира се, чувствате нещо специално, но не съжалявам за това. Достатъчно късметлия, че успях да сляза. Уважавам планината и я обичам ».

-Августин, който беше човекът, когото видяхте горе?

-«Убеден съм, че не съществува. Нямаше смисъл, че някой е там. Нямаше никой ".